چرا باید از شبکههای اجتماعی استفاده کنیم؟
این روزها کاملا ملموس همه ما میبینیم نحوه ارتباطات کنونی با نحوه تعاملات درگذشته فرق کرده است. حالا، شبکههای اجتماعی یکی از ارکان اصلی ارتباطات به شمار میروند. کسبوکارهای مختلف میتوانند از تأثیرپذیری شبکههای اجتماعی برای ارتقای کار خود کمک بگیرند .
اگر از شبکههای اجتماعی بهدرستی استفاده کنید، به شما در ارتباط با مشتریان خود، گسترش کسبوکار و حتی ارتباطی پایدار با مشتریان فعلی کمک خواهد کرد. البته این موضوع را از یاد نبرید که این شبکهها نباید گمراهکننده باشند.
کاری آسان اما هوشمندانه
بهخودیخود انتشار یک مطلب در شبکههای اجتماعی کار سختی نیست، اما باید توجه کنید که کسبوکار شما نیاز به یک استراتژی شفاف درزمینهٔ تولید دارد تا مطمئن شوید که زمان را هدر ندادهاید. اگر بدون برنامهریزی و تعیین اهداف شروع به انتشار مطلب در این شبکهها کنید، ممکن است، باعث ایجاد اثری منفی بر کسبوکار خود شوید؛ درحالیکه نیتتان بهبود کسبوکارتان بوده است .
نتیجه حضور در شبکههای اجتماعی
اگر با برنامه و هدفمند در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، گوگل پلاس، توئیتر و …حضور داشته باشید، نتایج مثبتی برایتان به دنبال دارد. محصول حضور شما این است که همواره با مشتری در تعامل هستید و او را به سمت وبسایت و دیگر کانالهای ارتباطی خود سوق میدهید. این کار تجربه کاربر را دلنشین و وفاداری مشتری را افزایش میدهد. مشتری وفادار و راضی، علاقهمنداست به سایت شما مراجعه کند و این مراجعه منجر به فروش محصولات و خدمات شما میگردد. یکی از ثمرات سودمند حضور در بسترهای اجتماعی دستبهدست شدن نام تجاری شما در میان افراد است. علاقهمندان و مشتریان شما برخی از بخشهای محتوا منتشرشده را به اشتراک میگذارند و به این روش، نام تجاری شما میان افراد دستبهدست میچرخد. اینچنین است که انتشار یک پست جذاب و کاربردی، برای شما سودی معادل تبلیغات بنری خواهد داشت.
شبکه اجتماعی مناسب خود را بیابید.
شبکههای اجتماعی در رونق کسبوکار بسیاری از افراد، نقش چشمگیری داشته است، تا آنجا که در حال حاضر، بازاریابی شبکههای اجتماعی (social media marketing) از مهمترین ابزارهای بازاریابی دیجیتالی است.
الزامی است که شما شبکهای را برای تبلیغ کسبوکار خود انتخاب کنید که باهدف و نوع کسبوکار شما متناسب باشد. ما برای شما نمونههایی از شبکههای اجتماعی محبوب را بیان میکنیم و انتخابشان را به شما واگذار میکنیم.
اینستاگرام:
شبکهای است که بیش از 500 میلیون کاربر دارد. روش کار اینستاگرام بر اشتراکگذاری عکس و ویدئوهای کوتاه مبتنی است. اینستاگرام، شبکهای ساده و تأثیرگذار است که میتواند اهداف، خدمات، محصولات و پیام کسبوکار شما را به گوش دیگران برساند. اینستاگرام، در ایران شبکه ای محبوب است و کسبوکارهای کوچک و بزرگ در فروش محصولات و معرفی نام تجاری خود از این شبکه کمک میگیرند. با بازاریابی محتوایی در شبکه ای مانند اینستاگرام به افزایش فروش و برندینگ خود کمک خواهید کرد.
توئیتر:
توئیتر به معنی نوک زدن پرنده است. روش کار توئیتر اطلاعرسانی سریع است. حتی وبسایتهای خبری و رسانهای هم در بعضی مواقع از توئیتر عقب میمانند.کاربران برای اطلاع از اخبار جدید و لحظهبهلحظه رویدادها از شبکه توئیتر استفاده میکنند. اطلاعرسانی توئیتر بحثهای سیاسی و رویدادهای مهم ورزشی را پوشش میدهد. در توئیتر می توانید بازاریابی محتوایی را اجرا کنید از این رو به مخاطبین مخصوص به حوزه کاری خود دست پیدا خواهید کرد.
فیسبوک:
فیسبوک از دیگر شبکههای اجتماعی قدیمیتر است. فیسبوک در خارج از ایران بسیار محبوب است و حتی میانسالان نیز از کاربران فعال آن بهحساب میآیند؛ اما در ایران قضیه فرق دارد. فیسبوک در ایران به علت فیلترینگ چندان محبوب نیست. خیلی از کاربران ایرانی به استفاده از این شبکه تمایلی نشان نمیدهند. بااینوجود از تأثیر این شبکه اجتماعی کهنهکار نباید غافل شد. در این شبکه اگر بازاریابی محتوایی را به خوبی اجرا کنید، به توسعه کسب و کار خود کمک خواهید کرد..
تلگرام:
بسیاری از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده میکنند. تلگرام برای مردم شبکهای محبوب است. کانالهای متنوع تلگرام با عملکردهای خاصشان ایرانی را سرگرم میکند. کار با تلگرام و ابزارهایش از دیگر شبکههای اجتماعی آسانتر است.با ایتفاده از این شبکه اجتماعی به راحتی میتوانید بازاریابی محتوایی را انجام دهید.
پینترست:
گویی پینترست برای خانمهای خانهدار ساخته شده است، چرا که بیشتر کاربرانش را خانمها تشکیل میدهند. پینترست، فضایی بسیار مناسب برای تبلیغ و معرفی آخرین محصولات و خدمات مرتبط با خانمها است. موضوعاتی مانند طراحی، مد، سبک زندگی و برندهای پوشاک، بخش وسیعی از فضای پینترست را تصاحب کردهاند. بازاریابی محتوا در شبکه های اجتماعی اگر براساس اصول انجام گردد منجر به جذب مخاطبین زیادی در این شبکه ها خواهد شد.
شبکههای اجتماعی دیگری مانند گوگل پلاس و… نیز وجود دارند، ما در اینجاانجام دهیم نمونههایی از معروفترین شبکههای اجتماعی را برای شما شرح دادیم تا برای کسبوکار خود، به مناسبترین انتخاب خود برسید.
خب تا به اینجا شما باید شبکه اجتماعی کسبوکار خود را تعیین کرده باشید. در شبکه اجتماعی انتخابی حساب کاربری ایجاد کنید و نام تجاری و آرم کسبوکارتان را در آن قرار دهید. در خطوط بعدی شما یاد میگیرید که چگونه از شبکههای اجتماعی در بازاریابی محتوا استفاده کنید.
شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی
تا مدتها تصور میشد که شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی با هم مترادفاند. این تصور نادرست و ناقص بود. بازاریابی محتوایی و شبکههای اجتماعی با هم فرق دارند. به یاد داشته باشید که شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی دو دوست هستند. دو دوستی که با هم، تیمی قدرتمند برای تبلیغ و موفقیت کسبوکار شما میشوند. زمانی که محتوایی جذاب در اختیاردارید، شبکههای اجتماعی آن را به گوش کاربرانتان میرساند. زمانی هم که شبکه اجتماعی شما دنبال کنندگان زیادی دارد، محتوایی جذاب به جذب و راضی کردن مخاطبان میشتابد. شبکههای اجتماعی موفق با پایههای استوار بازاریابی محتوا آغاز به کار میکنند و مطالب گیرا با شبکههای اجتماعی هدفمند به موفقیت و جذب مشتری میرسند. پس این دو دوست باید در کنار هم باشند، به یکدیگر کمک برسانند تا شاهد رونق چشمگیر کسبوکار خود باشیم.
محکم شدن پیوند میان بازاریابی محتوایی و شبکههای اجتماعی
در این قسمت به شما میگوییم که برای اینکه پیوند میان بازاریابی محتوایی و شبکههای اجتماعی محکمتر شوند، باید چهکارهایی انجام داد؟
منابع تولید محتوا را تعیین کنید.
منابع تولید محتوا برای رسانهها اجتماعی را از قبل تعیین کنید. منابعی را مدنظر داشته باشید که بهطور مستمر به شما مطلب تحویل دهد و نوشتههای قدیمی شما را بهروزرسانی کند.
لطفاً یا در شبکههای اجتماعی حضور داشته باشید یا اصلاً حساب کاربری نداشته باشید!
اگر دو روز حضور فعال داشته باشید و سه روز خبری از شما نباشد، پیشرفتی در جذب مخاطب نخواهید داشت. حضور نصفه و نیمه شما مخاطب را سردرگم میکند.
طرح محتوا داشته باشید.
از اول مشخص کنید که طرح محتوای شما چیست و به چه دلیلی، روی آن شبکه اجتماعی محتوا تولید کنید. پس از مدتی، طرح شبکههای اجتماعیتان دستتان میآید. شما باید بدانید هدف از انتخاب این شبکه چیست؟ از چه قالبهای محتوا باید استفاده کنید؟ مخاطبین شما در این شبکه، دست به چه اقدامات و فعالیتهایی میزنند؟
به نیازهای مشتریان توجه کنید.
در نظر بگیرید که کدام پیام مناسب کانال شما است. پیامی را درست کنید که فکر میکنید حسابی در میان مخاطبان خاص سروصدا به راه بیندازد. به نیازهای اطلاعاتی مردم در این زمینه بیندیشید. فکر کنید که برای رفع نیازهای مخاطب چه کمکی از دستتان برمیآید. دراینباره فکر کنید که اول متن میگذارید، تصویر یا ویدئو؟ درباره لحن صحبتهای خود نیز تصمیم بگیرید. لحن کلی پستهای شما میتواند دوستانه، شوخ طبعانه، محاورهای یا تخصصی باشد، دراینباره نیز از قبل تصمیم بگیرید.
تناوب و زمان پست گذاری خود را مشخص کنید.
یکی از هوشمندانهترین کارهایی که برای بازاریابی محتوایی میتوانید انجام دهید، این است که از قبل تصمیم بگیرید که هرچند وقت یکبار میخواهید محتوایی روی کانال خود منتشر کنید. در روز چند پست قرار میدهید؟ چه ساعتی برای انتشار پستهای شما مناسبتر است؟ در هفته چند پست میگذارید؟ و سؤالهایی برای نظم دهی به پست گذاری خود، از خودتان بپرسید. برنامهی زمانی تنظیمشده شما باید پاسخگوی نیاز شما و مشتریانتان باشد. بازاریابی محتوایی به یک پشتکار قوی نیازمند است تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.
تمام حوزه های کسب و کار شبکه های اجتماعی را در اختیار دارند و بر روی آنها به بازاریابی محتوایی می پردازند. این روش (بازاریابی محتوایی) اگر بصورت مداوم ادامه پیدا کند به نتیجه مطلوبی در فروش و شناساندن محصول یا خدمات خواهید داشت.
اقدام سازنده بازاریابی محتوایی در شبکههای اجتماعی
1- پستهایی درست کنید و آنها را به اطلاعات گرافیکی، کتابهای دیجیتالی، اینفوگرافیک و ویدئوهای سایت خود پیوند دهید. لینک محتوای خود را داخل پستتان قرار دهید.
2- اگر ایدهی محتوا کم آوردهاید، پس به داستان و شوخطبعی روی بیاورید. مخاطبان شما مردم هستند و مردم همیشه دوست دارند بخندند. به قول ست گودین که میگوید: ” بازاریابی دیگر سخنرانی درباره وسایل و محصولاتی که ارائه میدهید نیست، بلکه داستانهایی است که میگویید.”
3- برای محتوای دیگران نیز ارزش قائل باشید.
اگر دیگر متخصصان محتوایی مفید و ارزشمند منتشر کردند، آن را بهصورت آنلاین با دنبال کنندگان خود به اشتراک بگذارید و منبعش را با مخاطبینتان در میان بگذارید. این کار به مشتریان نشان میدهد که شما علاقهمندید تا محتوای ارزشمند و مفید را با دیگران در میان بگذارید و خود را تنها دانای کسبوکارتان نمیدانید.
4- قالبهای بصری به اشتراک بگذارید.
تصاویر 94 درصد بیشتر از محتواهای متنی جلب توجه میکنند. محتوای بصری جذابتر است و مانند نوشته یکنواخت نیست. بنابراین، اگر میخواهید توجه مخاطب را به خود جلب کنید، در شبکههای اجتماعی مختلف از قالبهای بصری استفاده کنید.
5- سؤال بپرسید.
سؤال پرسیدن یک راهحل عالی برای سرزنده نگهداشتن پست اجتماعی شما است. با مطرح کردن پرسشها، طرفداران شما به آن سؤال پاسخ میدهند و از خود بازخورد نشان میدهند. ازآنجاکه رسانهی اجتماعی یک رسانهی یکطرفه نیست و قرار نیست فقط محتوا ارائه دهد، سؤال پرسیدن یکی از راههای برقراری تعاملات دوطرفه میان شما و مخاطب است.
حضور در شبکههای اجتماعی، مزیتهای بسیاری به همراه دارد. به کمک شبکههای اجتماعی شما میتوانید محصولات و خدمات خود را به دیگران نشان دهید، اطلاعرسانی کنید و با افراد جدید آشنا شوید. یادتان باشد شبکههای اجتماعی فقط برای فروش محصولات و گرفتن ایمیل افراد نیست، گاهگاهی پستی منتشر کنید و به شخص یا شرکت دیگری اشارهکنید. در شبکههای اجتماعی جلوه انسانی خود را نشان دهید تا مردم بفهمند شما شخصی بخشندهاید که فقط به فکر خودتان نیستید.
شبکههای اجتماعی را جدی بگیرید و در دیگر مقالات سایت همراه ما باشید.