دسته‌بندی نشده

شناخت ویژگی های مخاطب در فضای مجازی

پرسونای مخاطب

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]
[av_heading heading=’پرسونای مخاطب را چگونه بشناسیم ؟’ tag=’h1′ style=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ padding=’10’ color=” custom_font=”][/av_heading]
[/av_one_full]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ animation=” mobile_display=”]

[av_textblock size=’20’ font_color=” color=”]
در مقاله‌های قبلی در مورد اهمیت تولید محتوا، بازاریابی محتوا، محتوای همیشه‌سبز و… صحبت کرده‌ایم.
شاید شما نیز متقاعد شده‌اید که ضعف و قوت محتوای سایتتان، می‌تواند دلیل پیروزی یا شکست کسب‌وکار اینترنتی شما شود.
ما در مقاله «چگونه در گوگل، اول باشیم؟» در مورد نحوه بهینه‌سازی محتوای سایت صحبت کردیم. نکته‌ای که اکنون بر آن تأکید می‌کنیم درباره شناخت مخاطب است.
آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که مخاطبان مطالب شما چه کسانی هستند؟
خیلی‌ها جواب منفی می‌دهند. شناخت مخاطب، از موضوعاتی است که ازنظر تولیدکنندگان محتوا پنهان می‌ماند و خیلی به آن توجهی نمی‌کنند.
به علت اهمیت مبحث شناخت مخاطب، این مقاله به توضیح «پرسونای مخاطب» می‌پردازد.

پرسونای مخاطب

پرسونا به چه معناست؟

پرسونا (persona) واژه‌ای یونانی و به معنی ماسک یا نقاب است. persona، ریشه لغت انگلیسی personality (به معنی شخصیت) است. واژه پرسونا در روان‌شناسی، توسط روان‌شناس سوئیسی کارل گوستاو یونگ ارائه شد. به گفته یونگ: «نوعی ماسک دست‌ساز که فرد برای ایجاد نهایت تأثیرگذاری بر دیگران و همین‌طور برای پنهان کردن ماهیت حقیقی خود، از خود ابداع می‌کند».
منظور یونگ از پرسونا، وضع و حال یا قیافه و ظاهری است که آدمی با آن در اجتماع ظاهر می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت، پرسونا یعنی آن چهرهٔ اجتماعی که فرد به دنیای بیرون ارائه می‌کند.
وقتی می‌گوییم که لازم است مخاطب خود را بشناسید، منظورمان این نیست که به شخصیت و عادات شخصی مخاطب پی ببرید؛ بلکه کافی است عادات اجتماعی او را بشناسید.

پرسونای مخاطب

اگر شما، صاحب کسب‌وکار اینترنتی باشید، می‌دانید که تا چه اندازه به وجود مخاطب نیازمندید. وجود مخاطبین ترافیک سایت شمارا افزایش داده و فروش محصولاتتان با سرعت بیشتری انجام می‌شود. با مخاطبین بیشتر، در بازاریابی محتوا موفق‌تر خواهید شد به شرطی که در مورد مخاطب اطلاعات کافی داشته باشید.

پرسونای مخاطب به چه معناست؟

اگر مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ترجیحات و الگوهای فکری و رفتاری مخاطب فرضی را گردآوری کنیم، به این مجموعه، پرسونای مخاطب گفته می‌شود. پرسونای مخاطب در فضای مجازی، یعنی الگوهای رفتاری و روان‌شناختی او در فضای اینترنت. پرسونا را می‌توان کاربر نما نیز در نظر گرفت، یعنی الگویی از کاربران واقعی.
در سایتی مانند www.buyerpersona.com، آدل رِوِلا (Adele Revella پرسونای مخاطب را این‌گونه توضیح می‌دهد:
«پرسونای مخاطب، مدلی از رفتار واقعی مخاطب است. پرسونای مخاطب، چشم‌اندازی است که به شما اطلاع می‌دهد که مشتریان سایت شما، برای رفع چه نیازهایی به سایتتان مراجعه می‌کنند، به چه موضوعاتی علاقه‌مند هستند، روی انتخاب چه محصولاتی مکث می‌کنند و در چه زمینه‌هایی اقدام می‌کنند. پرسونای مخاطب به شما، اطلاعات کاملی در مورد بینش، گرایش، دغدغه و معیار تصمیم‌گیری مخاطب ارائه می‌کند.»

پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب چه کمکی می‌کند؟

ساختن پرسونای مخاطب به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که به چه محتوایی نیاز دارید. این امر موجب می‌شود تا بتوانید برای محتوای خود لحن، قالب و استراتژی توزیع مناسبی انتخاب کنید. به‌علاوه، متوجه می‌شوید که چه موضوعاتی را برای تولید محتوا انتخاب کنید یا مشتریانتان از کجا اطلاعات سایت شمارا پیدا و مصرف می‌کنند.
با کمک پرسونای مخاطبانتان، راجع به خدمات، محصولات، ارتباطات متقابل، ویژگی‌ها و جنبه‌های بصری سایتتان، راحت‌تر تصمیم‌گیری می‌کنید.
یکی از مزایای پرسونای مخاطب این است که شما مخاطبان خود را در چند دسته تقسیم‌بندی می‌کنید. افرادی که در هرکدام از این دسته‌ها قرار می‌گیرند، مجموعه‌ای مشترک از علاقه‌مندی‌ها و خصوصیات و … را دارا هستند.

پرسونای مخاطب

چگونه می‌توان به پرسونای مخاطب پی برد؟

سعی کنید در کسب‌وکار خود به این سؤال‌ها جواب دهید. این پرسش‌ها به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به پرسونای مخاطب پی ببرید. برای هر کسب‌وکاری بسته به تولیدی یا خدماتی بودن و نیز با توجه به نوع محصول، سوا لات مهم‌تر و یا کم‌اهمیتی وجود دارند که به کمک ما در شناسایی مخاطب می‌آیند.
مخاطب سایت چه کسی است؟
چند سال دارد؟
محل زندگی او کجاست؟
مهم‌ترین نیازهای او چه چیزهایی هستند؟
چه اهداف و رؤیاهایی در سر دارد؟
چه ویژگی‌های بارز رفتاری و روان‌شناختی دارد؟
چه نیازهایی دارد؟
به چه‌کاری مشغول است؟
میزان درآمد او در ماه، چقدر است؟
چگونه پولش را خرج می‌کند؟
چند ساعت در روز از فضای مجازی استفاده می‌کند؟
از چه کانال‌هایی برای رسیدن به پاسخ خود استفاده می‌کند؟
آیا به هر اطلاعاتی اعتماد می‌کند؟
قبل از خرید، در حین خرید و بعد از خرید، به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردد؟
چگونه هیجان‌زده می‌شود؟
چگونه خرید می‌کند؟ (باکارت اعتباری، نقدی)
آیا اینترنت پرسرعت دارد؟
آیا از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کند؟
با پست محصولات موافق است یا خیر؟
معمولاً روزهای خود را چگونه می‌گذراند؟
هرروز یا هر هفته، چقدر از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند؟
چه نرم‌افزارهایی بر روی موبایل او نصب هستند؟
در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و …فقط لایک می‌کند یا نظر هم می‌دهد؟
در هفته، چند بار ایمیل خود را چک می‌کند؟
از چه چیزی خوشحال می‌شود؟
از وجود چه چیزی عصبانی می‌شود؟
چگونه می‌توانم اعتمادش را جلب کنم؟
چگونه می‌توانم خوشحالش کنم؟
چگونه می‌توانم ترغیبش کنم؟
تمرکزش بر چه چیزهایی است؟
در خانواده، چه کسی را بیشتر از همه دوست دارد؟
آیا فرد موردعلاقه‌اش بر تصمیماتش تأثیر می‌گذارد؟
اطلاعات او تا چه اندازه به‌روز هستند؟
چه میزان مطالعه می‌کند؟
او چه نوع کالاهایی می‌خرد؟
او در هرماه، تقریباً چقدر خرید می‌کند؟
محصول را برای خودش می‌خرد یا دیگران؟
در حین خرید محصول به چه چیزهایی توجه می‌کند؟
آیا از من انتظار تضمین کیفیت محصول دارد؟
بعد از خرید، نظرات و تجربیات خود را بیان می‌کند؟
هدف او از خرید محصول من چیست؟
چگونه می‌توانم بعد از خرید محصول او را همراهی کنم؟
من چه پیشنهادی برای او دارم؟
و…

پرسونای مخاطب

مطالعه و دسته‌بندی تک‌تک افراد بر اساس سؤالات بالا (که بسیار زیاد هستند و چند نمونه را بیان کردیم) می‌تواند یک شناخت دقیق از تک‌تک افراد به ما بدهد. با توجه به زیاد بودن تعداد سؤالات و آمار بالای بازدیدکنندگان از سایت، بررسی تک‌تک افراد کار بسیار سختی است. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای کاربر روی اطلاعات تک‌تک افراد و دسته‌بندی آن‌ها، سعی کنید تا روندهای مشابه در تعداد زیادی از مشتریان را شناسایی و بازار هدف و مخاطبین خود را بر اساس آن‌ها دسته‌بندی کنید.

برای تعیین پرسونای مخاطب، از چه ابزارهایی می‌توان استفاده کرد؟

دسته‌بندی مخاطبان بر اساس معیارهای مختلف به ساخت پرسونای مخاطب می‌انجامد. ساخت پرسونا مانند تیپ‌شناسی روانشناسی است که به دسته‌بندی انسان‌ها بر اساس ساختار روان آن‌ها می‌پردازد.
برای اینکه در ساخت پرسونای مخاطب تسلط پیدا کنید، با تیپ‌های مختلف روانشناسی آشنا شوید. این کار دید خوبی از تفاوت‌های ذاتی انسان‌ها و نحوه نگرش، ارزش‌ها و … به شما خواهد داد. برخی از انسان‌ها دیرتر اعتماد می‌کنند، بعضی انسان‌ها سریع خرید می‌کنند و بعضی دیگر در خرید شک می‌کنند. آگاهی در تیپ‌های نه‌گانه پروفسور یونگ و آزمون شخصیت شناسی MBTI، تفسیر دقیق‌تری از شخصیت افراد به شما می‌دهد.

پرسونای مخاطب

راهنمای عملی برای ایجاد یک پرسونا

تا اینجا با پرسونای مخاطب و اهمیت و کاربرد آن در بازاریابی محتوا و جذب مخاطب آشنا شدیم. اکنون قصد داریم که به شما نکات عملی ایجاد یک پرسونا را بیاموزیم.

گام اول: مشتری‌های کنونی را تحلیل کنید.

برای ساخت پرسونا، مشتری‌های فعلی خود را تحلیل کنید. با آن‌ها تماس بگیرید و بیشتر آن‌ها را بشناسید. قرار نیست از تمام جوانب زندگی مشتری‌های خود مطلع شوید، با چند سؤال کلی به شناخت بیشتری دست می‌یابید. اگر کسب‌وکار شما هنوز مشتری ندارد، با افرادی که در آینده احتمالاً مشتری شما خواهند شد صحبت کنید.

گام دوم: بیشتر تحقیق کنید.

امروزه، باوجود اینترنت، می‌توان به دورترین مکان‌ها سفر کرد و از جدیدترین اتفاقات جهان باخبر شد. در این گام، لازم است که بیشتر تحقیق کنید. موضوعاتی هستند که لازم است در مورد آن‌ها بیشتر اطلاعات جمع‌آوری کنید مانند شهری که مشتری شما در آن سکونت دارد، حرفه‌ای که انجام می‌دهد و…
تحقیقات مرتبط با هر مشتری را به‌صورت جداگانه مکتوب کنید و نگه‌دارید.

گام سوم: نگاهی جامع داشته باشید.

گاهی لازم است قدرت تخیل خود را به‌کارگیرید. فرض کنید سوار بر هواپیما هستید و قرار است از زندگی مشتری‌های خود عکس ماهواره‌ای بگیرید. با این کار متوجه می‌شوید که مشتری شما با چه محصولات، برندها و تبلیغاتی احاطه‌شده است. این کار به شما انگیزه می‌دهد تا از سایر برندها و شرکت‌ها، جلوتر گام بردارید.

گام چهارم: داده‌هایی که تاکنون جمع‌آوری کرده‌اید را تحلیل کنید.

در این مرحله، لازم است داده‌هایی که تاکنون جمع کرده‌اید را تحلیل کنید. پوشه‌ای بردارید و داده‌های مشتری را داخل آن بگذارید. بسیاری از صاحبان کسب‌وکار اینترنتی به ساخت پرسونا توجهی نمی‌کنند. با تعیین چندین پرسونا برای مخاطبان خود، تمایز شما و بقیه مشخص می‌شود. ساختن پرسونا کار آسانی نیست، اما سود هنگفتی برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورد.

گام پنجم: پرسونای مخاطبین را به همه افراد شرکت خود نشان دهید.

پرسونای مخاطب فقط مخصوص مدیران و وب مستران نیست. باید پرسونای مخاطب را بین افراد شرکت خود و یا هم‌تیمی‌هایتان به اشتراک بگذارید. می‌توانید پرسونا را چاپ کرده و به دیوار محل کار خود بزنید. با این کار این ثمرات حاصل می‌شود: دقیقاً می‌دانید برای چه کسی و با چه سلیقه‌ای محتوا تولید می‌کنید، با چه روشی بازاریابی کنید، محصول و خدماتتان را به چه کسی و با چه انتظاراتی خواهید فروخت.
امیدواریم این نکات به شما در ساخت پرسونا کمک کند. وقت صرف کردن برای خلق یک پرسونای مشتری تلاش‌های بازاریابی، فروش و توسعهٔ محصول شمارا تسریع خواهد کرد. زمانی که صرف خلق یک پرسونای منسجم می‌کنید نتیجه‌اش بارها در رشد کسب‌وکارتان نمایان خواهد شد، پس این زمان را اختصاص دهید و صعود کسب‌وکار خود را ببینید

 پرسونای مخاطب

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، به کمک ساخت پرسونا، مخاطب از آشنایی با شما احساس رضایت می‌کند و شما با بازاریابی مناسب و فروش محصولاتتان، قطعاً خوشحال می‌شوید!
[/av_textblock]

[/av_one_full]

دیدگاهتان را بنویسید