عنوان هر مطلب، جوهره و روح و ماندگارترین قسمت يك محتواست كه در ذهن مخاطبین قرار میگیرد. دقت در انتخاب عنوان مناسب برای محتوا، علاوه بر فواید فراوانی که در رتبه بندی سایت و همچنین افزایش ترافیک سایت دارد، یکی از راههای مطمئن برای جذب مخاطب و کاربران فضای سایبری برای خواندن مقالات و نوشته های سایت ما و در نتیجه ترغیب افراد به آشنایی با کسب و کار ، محصولات و سپس خرید آنهاست. (نک: عنوان محتوا چقدر در جذب بازدید کننده تاثیر دارد؟)
عنوان اگر اصولی و با علم به ویژگیهای مخاطب و متناسب با موضوع محتوا انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبین را جذب کند.
در اهمیت عنوان سخن بسیار است اما اینکه ما فقط به اهمیت انتخاب عنوان جذاب و صحیح برای مطالب پی برده باشیم، کافی نیست ؛ بلکه بعد از درک این مهم، باید بتوانیم عناوین مناسب برای مطالب خودمان هم انتخاب کنیم. ما در این نوشتار سعی کرده ایم نکاتی را یاداوری کنیم تا در چگونگی انتخاب عنوان مناسب به ما کمک کند.
برای انتخاب عنوان چه کنیم؟
قبل از اینکه دست به قلم ببریم و عنوانی را بنویسیم، باید چیستی مطلب، نوع مخاطب و نیاز آنها را مورد بررسی قرار دهیم. لذا مناسب است قبل از انتخاب عنوان به سوالات ذیل پاسخ داده شود:
برای چه چیزی عنوان مینویسیم؟ (مقاله، معرفی محصول، تبلیغ و … )
مخاطبان هدف ما دقیقاً چه گروهی هستند؟
مخاطبان هدف از چه کلمات و عباراتی استقبال میکنند؟
کلید واژه ها و عناوینی که آنها را ترغیب میکند، چیست.
باید بدانیم شناخت مخاطب، شناخت نیازها و علاقهمندیهای مخاطب و آگاهی کامل بر محصول یا محتوای سایت از نیازهای اولیه ما برای انتخاب عنوان مناسب می باشد.
جمع آوری کلید واژه های مناسب
ازآنجاکه عناوین بر کلمات اصلی و کلیدی استوار هستند، باید از ابزارهایی کمک بگیریم که به ما در شناسایی کلمات کلیدی کمک کنند. گوگل قابلیت هایی دارد که می توانیم از آنها کمک بگیریم تا بفهمیم مخاطبین ما عمدتا دنبال چه نوع کلید واژه هایی هستند که در اینجا با توجه به اهمیت کلید واژه برای انتخاب عنوان مناسب، به بعضی از ابزارهای شناسایی کلمات کلیدی اشاره میکنیم.
ابزارهای شناسایی کلمات کلیدی
گوگل ابزارهایی دارد که اطلاعات مفیدی درباره کلیدواژه ها در اختیار ما قرار می دهد که با استفاده از آن ابزارها، کلمات و عبارات کلیدی جدیدتری را خواهیم یافت. این کار به ما کمک میکند تا در عنوانهای خود از کلمات کلیدی استاندارد استفاده کنیم، حتی می توانیم با کمک این ابزارها، از میزان جستجوها در موتورهای جستجو نیز باخبر شده و عبارات کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنیم.

ابزار Goolge Trends
ابزار Goolge Trendsیکی از ابزرای است که در شناسایی اصلی ترین کلمات کلیدی رشته خودمان به ما کمک میکند.
برای پی بردن به کلمه کلیدی زمینه شغلی خود، کلمه موردنظر را در کادر جستجوی بالای صفحه جستجو کرده و بعد در بخش پایین صفحه یعنی Related searches ، اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی جستجو شده خود را می بابیم. تب Top مهمترین کلمات کلیدی مرتبط و تب Rising کلمات کلیدی مرتبط با جستجوی مارا که دارای رشد بسیار در جستجو کاربران است، نمایش میدهد.
وظیفه اصلی گوگل ترند، نشان دادن مهمترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری است. به کمک کلمات کلیدی می توان عبارتهای پربازدید را یافت و عنوانهایی جذابتر نوشت.

ابزار Google AdWords Keyword Planner
درگذشته ابزاری به نام Google Keyword Tool وجود داشت و بعدها جای خود را به Google AdWords Keyword Planner داد. (این ابزار گوگل ادورز، فعلا به خاطر تحریم ایران، در داخل کشور فیلتر می باشد.)
پس از ورود به Keyword Planner بر روی Search for new keywords using a phrase, website or category کلیک نموده و سپس در باکس مورد نظر عبارت کلیدی خود را وارد نمایید و سپس بر روی کلید Get Ideas کلیک نمایید. نتیجه بهصورت دو تب Ad group ideas و Keyword ideas نمایش داده میشود که برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط میبایست بر روی تب Keyword ideas کلیک کنیم.
در این گزارش تعداد جستجوهای انجامگرفته شده هر عبارت نمایش داده میشود و همچنین سایر اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی نمایش داده خواهد شد همچنین با کمک گوگل ادورز میتوان کلیه اطلاعات مربوط به کلمه کلیدی سایتمان را پیدا کنیم.
انواع مدل عنوان نویسی
ما تا اینجا در اهمیت عنوان و همچنین انتخاب واژه های کلیدی و چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی با کمک ابزارهای معمول سخن گفتیم، حال به 10 نکته و روش اشاره میکنیم که به کمک آنها می توانیم عنوانهای جذابتری انتخاب کنیم
1-جاذبه داشتن، یکی از مهمترین و حیاتیترین خصوصیت عنوان است.
همیشه در نظر داشته باشید که عنوان انتخابی شما باید مخاطب را جذب کند و او را به جستجوی اطلاعات بیشتر، مشاهده ادامه تبلیغ یا خواندن بقیه نوشته شما ترغیب کند.
2- قدرت کلمات را جدی بگیرید.
از کلماتی استفاده کنید که توجه مخاطب را به خود جلب میکند. واژههایی مانند «جدید»، «شگفتانگیز»، «بهروز»، «رقیب سرسخت»، «به بازار آمد»،«سریع»، «راحت»، «فوقالعاده»، «رؤیایی» و «آرزو» در گروه کلمات پرقدرت قرار دارند. البته دایره واژگان جذاب بیشتر از چند مثالی است که ما بهعنوان نمونه ذکر کردیم.
3- عنوان خود را بهگونهای بنویسید که گویی با یک نفر سروکار دارید.
فرض کنید فقط یک نفر پیام شمارا میخواند، از ضمیر سوم شخص استفاده کنید؛ مانند چت خصوصی که در لحظه، فقط با یک نفر صحبت میکنید. مثلاً برای اطلاعرسانی و تبلیغ شامپویی که در سایت خود میفروشید، میتوانید بگویید: «این شامپو شوره سر شمارا کاملاً از بین میبرد»
4- عناوین را به صورت خبری تنظیم کنید
اخبار، یکی از پربینندهترین و پرمخاطبترین برنامه رسانههای جمعی است. روزانه در رادیو، تلویزیون، خبرهای متعددی به گوش ما میرسد. شما نیز میتوانید مانند نویسندگان اخبار، عنوان خود را بنویسید. اگر سایت پخت کیک و شیرینی دارید میتوانید برای جذب مخاطب و تبلیغ فعالیتهای خود بنویسید:« سفارش کیک و شیرینی، بهصورت اینترنتی در ایران آغاز شد!»
5- عنوان تبلیغات خود را پرسشی کنید.
از کلماتی مانند «چگونه؟»، «چرا؟»، «آیا» و «کدامیک» کمک بگیرید و عنوان خود را پرسشی کنید تا مخاطب را درگیر خود کند.
مثال برای عنوان تبلیغ لباس کودک: ” آیا شیکپوشی فرزندتان برای شما، 10 هزار تومان ارزش ندارد؟!»
6-عنوان را بهگونهای بنویسید که مردم از مزایای استفاده از محصول، مقاله و… مطلع شوند.
یادتان باشد وعده الکی دادن ممنوع است! اگر به مردم وعدههای دروغین بدهید آنها متوجه فریبکاری شما میشوند و دیگر به سراغتان نخواهند آمد. به مردم قولی بدهید که از تحقق آن اطمینان دارید. عنوانهایی بهترین نتیجه را کسب میکنند که تمام انرژی خود را بر وعدهای خاص متمرکز میسازند.
مثال: «این کرم آرایشی، جای جوش روی صورتتان را محو میکند.»
7- مردم همواره از آموزش دیدن لذت میبرند.
عنوان خود را با کلمه «آموزش» ترکیب کنید تا نتیجهای مقبول به دست بیاورید. دیوید اگیلوی میگوید: «پیامهای علمی معمولاً ۷۰ درصد بیشتر از آگهیهایی که فاقد آنها هستند، خواننده دارند. ” بنابراین عنوانهایی که به ما راه و روش انجام کاری را نشان میدهد، بیشتر موردتوجه مردم است.
مثال: «چگونه دوستانی وفادار پیدا کنیم؟»
8-عنوان خود را پندآموز انتخاب کنید.
اضافه کردن کلمه «توصیه» به عنوان را امتحان کنید؛ مانند عنوان «توصیه به کسانی که تاکنون چندین رژیم مختلف را امتحان کرده ولی هنوز وزن کم نکردهاند.» که هم منظور را منتقل کرده و هم حس کنجکاوی مخاطب را برمیانگیزاند.
9-می توان گاهی در عنوانها، درباره انگیزه راهاندازی کسبوکار، تولید محصول، نوشتن مقاله و… سخن گفت. مثلاً برای عنوان کتاب خود بنویسید:«من قبلا خجالتی و کمرو بودم، نوشتن این کتاب به من کمک کرد که خجالت کشیدنهای بیدلیلم را کنار بگذارم.»
10-عنوان اختراع کنید!
از قدرت خلاقیت خود استفاده کنید و عنوانهای ابتکاری بسازید. مردم، معمولاً با عناوین تازه احساس سرزندگی میکنند و برای اقدام کردن وسوسه میشوند. خیلی از مردم بر این اعتقادند که هر چیز تازهای بهتر از کهنه است.
«برای این محصول، یک ریال هم نپردازید، مگر اینکه قدرت مذاکره شمارا دو برابر کند.» نمونهای از عنوان ابتکاری است.
استفاده از عناوین بدیع، مخاطب را درگیر میکند. هر زمان مخاطب با عنوان گلاویز شد، چند لحظهای درنگ میکند و به دنبال اطلاعات بیشتر میگردد؛ میتوان گفت معمولاً، مکث مخاطب او را به سمت اقدام میکشاند.
در اینجا ده مدل عنوان نویسی را برای شما بیان کردیم که با کمک آنها میتوانید عنوانهایی جذابتر بنویسید.
و در پایان این نکته مهم را باید متذکر شویم که :
در عنوان نویسی، این کارها را هرگز نکنید! کپی کردن از عنوانهای دیگران، سرهم کردن عنوانهای مختلف، باعجله نوشتن و ویرایش نکردن عنوان نوشته، شمارا به سمت دره شکست سوق میدهد.
آرام باشید، خوب فکر کنید و خودتان عنوان موردنظرتان را بنویسید.
امکانات و روشهای متعددی برای نوشتن عنوان در این مقاله ذکر شد. یکی از روشهایی که به شما بسیار کمک میکند، این است که ازاینپس به عنوانهایی که میخوانید بیشتر توجه کنید، دفترچهای همراه خود داشته باشید و هر آنچه میبینید و میخوانید را یادداشت کنید. عنوانهای مختلف را تحلیل کنید و خودتان را بهجای نویسنده آنها بگذارید.
تمرین کنید، برای نوشتههای مختلف عنوان بنویسید و در عنوان نویسی پیشرفت کنید.
از همراهی شما سپاسگزاریم.