امروز در مورد جنبه دیگری از مبحث مهم تولید محتوا باهم صحبت خواهیم کرد…
در این مقاله تصمیم میگیریم که خودمان محتوای سایتمان را تولید کنیم یا تولید محتوا را به فردی خارج از سازمان و شرکت خود واگذار نماییم. این مقاله را تا انتها بخوانید و بعد تصمیمگیری کنید.
ابتدا میخواهیم مروری بر مباحث گذشته داشته باشیم.
محتوا چیست؟
محتوا یعنی اطلاعات را در قالبهای مختلفی مانند متن، تصویر، ویدئو، فایل صوتی و اینفوگرافیک بریزیم و در سایت و شبکههای اجتماعی خود قرار دهیم. ازآنجاکه کاربران اینترنت، به دنبال موضوعات موردعلاقه خود و مطالب مفید و سرگرمکننده هستند، با قرار دادن مطالب مفید و کاربردی، کسبوکار و برند شما معتبر شده و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب میکنید.
چرا تولید محتوا اهمیت دارد؟
با تولید محتوای غنی و کاربردی با سرعتی شگفتانگیز، نام تجاری خود را بر سر زبانها خواهید انداخت. محتوای مناسب برای کاربران کاملاً قابلفهم است و مطالب و نکات ارزشمندی را در اختیار آنها قرار میدهد. محتوای خوب سرگرمکننده و درگیر کننده است و مشتری را به اقدام ترغیب میکند.
اکنونکه مباحث گذشته را باهم مرور کردهایم، بیشازپیش اهمیت محتوا را درک میکنیم. در مقالات قبلی گفتیم که محتوا معجزه میکند دلیل این ادعا آن است که با محتوای مناسب، شما میتوانید در بستر اینترنت بهسرعت پیشرفت کنید.
چگونه خودمان محتوا تولید کنیم؟
اگر تصمیم دارید، محتوای موردنیاز شبکههای اجتماعی و سایتتان را خودتان تولید کنید، ما در ادامه نکاتی را به شما آموزش میدهیم تا در این راه موفق باشید.
اگر بخواهیم خودمان محتوا تولید کنیم باید چه کنیم؟
1- عناوین مطالب خود را مشخص کنید.
بدون برنامهریزی، اقدام به تولید محتوا نکنید. اشتباه خیلی از افراد این است که بدون آنکه از قبل فکر کرده باشند، شروع به تولید محتوا میکنند. باید از بالا به موضوع نگاه کنید، قلم و کاغذ بردارید. اسم سایت خود را در مرکز صفحه بنویسید. حالا هر موضوعی که بهعنوان و فعالیت سایت شما مربوط است را روی کاغذ بیاورید. خیلی از موضوعاتی که نوشتهاید را میتوانید به متن و مقاله سایتتان تبدیل کنید. میتوانید چند موضوع مرتبط را باهم ادغام کنید و مقاله جامعتری بنویسید. منظور از بیان این نکته آن است که شما در نظر داشته باشید که باید بانظم و زمانبندی، مسیر تولید محتوای موردنیاز مخاطبان خود را ببینید و بعد اقدام کنید.
2- بیراهه نروید.
حتماً شما تابهحال با سایتهایی مواجه شدهاید که به بیراهه رفتهاند. مثلاً سایت آموزش نواختن گیتار نباید به موضوعاتی پرت از درونمایه سایت خود بپردازد؛ مثلاً نباید وضعیت اداره فرهنگ و جوانان را تحلیل کند و بهتر است به معرفی ساز گیتار، تاریخچه و نحوه نواختن آن بپردازد. (برای جلوگیری از سو تفاهم در مورد سایتهای موجود مثال پرتی انتخاب کردهایم!)
این نکته را در نظر داشته باشید که اشاره کردن به موضوعات جانبی و فرعی میتواند به کسبوکار شما صدمه بزند. لطفاً خط فکری و خط مشی مشخصی داشته باشید. هر محتوای سستی را تولید نکنید و از راه اصلی خود منحرف نشوید. اهمیت این نکته را در شبکههای اجتماعی حس میکنیم. زمانی که بدون تحقیق به ترویج مطلبی نادرست و غیرواقعی اقدام میکنیم از آسیبهای آن بیخبریم! مانند فرهیختگان جامعه به مجلات زرد بیاعتنایی میکنند، شما نیز کسبوکار خود را، فراتر از چالشها و پویشهای شبکههای اجتماعی ببینید.
خیلی جدی باشید و در متنهای خود، موضوعات مفید انتخاب کنید. از خودتان بپرسید اول و آخر متن شما چیست؟ آیا مطلب شما سروته دارد؟ منظور شما چیست و آیا منظورتان به خواننده منتقل میشود؟
3- مخاطب خود را خوب بشناسید.
بدانید برای چه کسانی محتوا تولید میکنید. اینکه دقیق مخاطب خود را مشخص کنید، به شما کمک میکند که نیازهایش را دقیقتر برطرف کنید. خواندن مقاله “پرسونای مخاطب” در تعیین مخاطبتان، به شما کمک خواهد کرد.
4- برنامه زمانی داشته باشید.
برای تولید محتوا برنامه زمانی داشته باشید. برنامهریزی یعنی روزهای مثلاً یکشنبه و پنجشنبه در سایتتان مقاله بگذارید یا روزهای دوشنبه و جمعه در شبکههای اجتماعی متن و عکس بگذارید. این کار شما را به اجرای برنامه ملزم میکند. همچنین، روزهای خاصی در سال هستند که باید به آنها توجه کرد. روزهایی مانند روز ملی پژوهش و روز کتابخوانی و … این فرصت را به ما میدهد که متناسب با نامگذاری آن روز، ایدهها، افکار و مطالب خود را منتشر کنیم.
5- مانند کیک، محتوا بپزید!
کمی به دنیای شیرینیپزی وارد شویم. اکنون همه مواد لازم برای آماده کردن کیک محتوا آماده است. اطلاعات مناسب را جمعآوری کردهاید، آنها را الک کرده و ناخالصی را از آن جدا کردهاید، مخاطب خود را مشخص کردهاید، برای تولید محتواهای موردنیاز زمانبندی کردهاید و اکنون وقت آن رسیده که با ذهنی باز و آرامش این مواد را در کنار هم قرار دهید. شروع کنید و بنویسید. نترسید و آنچه تاکنون جمعآوری کردهاید را در کنار یکدیگر قرار دهید. کیک محتوا باید پخته شود، برای این کار باید متن خود را از اول بخوانید و اطلاعات تخصصی جامانده را برای مخاطب توضیح دهید. اگر متن شما اهداف شما را برآورده میکند و اطلاعات کافی را در اختیار خواننده قرار میدهد، زمان نوش جان کردن آن فرا رسیده است.
نوشتن محتوا کار راحتی نیست،نکات بسیاری را باید رعایت کنید و اگر تازه شروع به تولید محتوا کردهاید زمان زیادی را صرف این کار خواهید کرد. بنابراین ممکن است تولید محتوا شما را خسته کند!
اگر روزی به علت خستگی و مشغله نتوانید غذا درست کنید چه خواهید کرد؟ از بیرون از منزل خود غذا تهیه میکنید یا به عبارتی مسئولیت غذا پختن را برونسپاری میکنید!
درصورتیکه تولید محتوا شما را درگیر و خسته میکند، میتوانید تولید محتوا را به شخص دیگری واگذار کرده و به عبارتی برونسپاریاش کنید، به همین راحتی!
حالا میتوانید نفس راحتی بکشید زیرا مسئولیت سنگین برنامهریزی و زمانبندی تولید محتوا، انتخاب عناوین و موضوعات و تدوین استراتژیهای بازاریابی محتوا از روی دوش شما برداشتهشده و به عهده فرد دیگری گذاشتهشده است. شما باید مثل یک مدیر بر فرآیند تولید محتوا نظارت داشته باشید.
5 فایده برونسپاری محتوا
1- خیالتان از متن تولیدشده راحت است.
شما بهعنوان مدیر یک کسبوکار اینترنتی کارهای دیگری بر عهدهدارید، مثلاً باید سایت خود را بهینهسازی کنید، فرمهای مشتریان را آماده کنید، بخشهای سایت خود را طراحی و تحلیل کنید و… حتی باوجود تخصص و مهارت نویسندگی، شما وقت کافی برای تولید مستمر مقالات را ندارید و باید این وظیفه را به فردی حرفهای واگذار کنید. مزیت این روش آن است که نگران متن تولیدشده نیستید، زیرا از تخصص نویسندهاش آگاهی دارید. نویسندگان، افرادی حرفهای باید باشند که بر موضوعاتی مانند شیوه نگارش و پرداخت مطالب، قواعد زبانی، انشاء و دستور زبان تسلط داشته باشند. مهارت و خلاقیت نویسنده خود را مورد ارزیابی قرار دهید و بعد به او سفارش دهید.
2- مطالب شما را بهینهسازی شده تحویلتان میدهد.
نویسنده شما، موظف است که مطلبی که مینویسد را بر اساس کلیدواژهها مرتب کند تا برای موتورهای جستجو بهینهسازی شده باشد. موضوع بهینهسازی سایت یکی از موارد موفقیت در بازاریابی محتوا و جذب مخاطب است. تولید و انتشار پیوسته مقالات که کلمات کلیدی استراتژیک شما در آنها لحاظ شده باشد، کسبوکار شما را در دسترس مصرفکنندگان قرار میدهد.
3- در هزینهها صرفهجویی میکنید.
اگر شما نویسندهای ثابت استخدام کنید باید حقوق ثابت و بیمه و … را به او بپردازید. در مقابل نویسنده ثابت، میتوانید هر زمان به متنی احتیاج پیدا کردید به نویسندهای خارج از سازمان خود سفارش دورکاری بدهید و با پرداخت پولی بهمراتب کمتر، مطلب موردنظر خود را تحویل بگیرید. حتی اگر برای یک دوره زمانی به هر دلیلی نخواهید در سایت شما محتوا تولید شود، بهراحتی میتوانید یک استراحت موقت به جیبتان بدهید!
4- صرفهجویی در مکان
اگر به چندین نویسنده نیاز داشته باشید، مجبورید طبقهای از شرکت خود را به آنها اختصاص دهید. همه ما متوجه یم که اجاره کردن یا خریدن یک دفتر دو یا چندطبقه، بسیار گرانتر است از دفتری که همه کارمندانش در یک طبقه جا میشوند! نویسندگانی که در منزل، بهصورت دورکاری و پروژهای، به تولید مطالب میپردازند به شما این امکان را میدهند که در هزینه و مکان شرکت خود صرفهجویی کنید. شما میتوانید تمام نیازها و انتظاراتتان را از طریق ایمیل، تلگرام و اسکایپ و راههای دیگر به آنها بگویید و متن دلخواه خود را بهصورت اینترنتی از نویسندگانتان دریافت کنید.
5- نویسندگان متنوع یعنی نوشتههایی متنوع!
وجود نویسندههای متنوع، به معنای افکار متفاوت و جذابیتهای متنوع است. هر نویسنده بادید خود به موضوع نگاه میکند و با در هم آمیختن واژگان خود و موضوع اصلی، متنی میآفریند که با متن نویسندههای دیگر متفاوت است. فرض کنید میخواهیم در مورد معیارهای انتخاب لباس مهمانی بانوان صحبت کنیم. اگر 5 نویسنده داشته باشید، هرکدام به صورتی به این موضوع نگاه میکنند. مشتریان شما هم به همین طریق با نظر یکی از نویسندگان شما موافق هستند و افراد بسیاری به سایت شما جذب میشوند.
باوجود فوایدی که برای برونسپاری محتوا گفتیم، خیلی از مدیران با برونسپاری محتوا مخالف هستند، دلیل آنها این است که فردی بیرون از شرکت شما از کسبوکار شما باخبر نبوده و نمیتواند محتوای باکیفیتی تولید کند.
برونسپاری محتوا از موضوعاتی است که بعضی افراد با آن موافقت کرده و بعضی افراد با آن مخالفت میکنند. پیشنهاد من به شما این است که به ویژگیهای خود و کسبوکارتان نگاه کنید. خود را باکسی مقایسه نکنید. ببینید که تولید شخصی محتوا برایتان بهصرفهتر است یا برونسپاری محتوا؟
ما فایدهها و مشکلات هر دو روش را برای شما بازگو کردهایم. خوب فکر کنید و بهترین روش را متناسب با شرایط خودتان، انتخاب کنید.
خیلی خوب بود ممنون
خواهش می کنم
ممنون از آموزش های کامل خوبی که قرار میدید