در مقالههای قبلی با اصول نگارش محتوا و بازاریابی آن آشنا شدهایم. در این مقاله قصد داریم تا “بایدها و نبایدهای تولید محتوا” را به شما آموزش دهیم.
با خواندن این مقاله شما یاد میگیرید که لازم است چه نکاتی را در تولید محتوای خود در نظر بگیرید. خط قرمزها در این مقاله بهخوبی مشخصشدهاند.
گفتیم که آینده دنیای بازاریابی، به دستان بازاریابی محتوا است و داشتن محتوای مناسب و باکیفیت، شرط اصلی موفقیت در دنیای اینترنت است. در این مقاله از شما خواستاریم که به استراتژیهای تولید محتوای سایت خود بازنگری کنید.
اگر تولید محتوا را جدی گرفتهاید، این مقاله به شما کمک میکند تا نقاط قوت خود را تقویت کنید و نقاط ضعفتان را برطرف سازید.
باید وقت بگذارید.
باید برای تولید محتوای تخصصی سایتتان وقت بگذارید. روزنامهها، کتابها و مجلات از منابعی هستند که به شما کمک میکند تا اطلاعات خود را بیشتر کرده و برای تهیه محتوا به شما کمک کنند.
نباید تیر در تاریکی بیندازید!
ضربالمثل “تیری در تاریکی انداختن” یعنی به امید شانس، کاری را انجام دادن. این ضربالمثل را در تولید محتوا در نظر داشته باشید؛ یعنی همیشه با برنامه و هدفمند بنویسید. هدف سایت خود را روی کاغذ بیاورید. این هدف، نیاز به برنامهریزی دارد. بهطور مثال در هفته در این روزها من درباره این حوزهها، محتوا تولید میکنم. اگر شروع به نوشتن میکنید، بدون اینکه از قبل به آن فکر کرده باشید، نوشته موفقی نخواهید داشت. گام بعدی تعیین استراتژیهای سایت است. در این زمینه نیز باید برنامه بچینید؛ یک برنامهریزی بلندمدت. مثلاً به خود قول دهید هرروز در بازه زمانی مشخصی، محتوای تولیدشده را در سایت قرار دهید، هر هفته یکبار بندسازی انجام دهید، محتوای خود را هرروز به اشتراک بگذارید. برنامهریزی و هدفگذاری سایت شما مخصوص شماست و به تصمیمگیری شما بستگی دارد.
باید مخاطب خود را بشناسید.
باید قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، مخاطب خود را کامل بشناسید. اگر محتوای سایت شما برای مخاطبینتان مناسب نباشد دیگر ارزش چندانی ندارد. یکی از اقدامتی که باید قبل از نوشتن انجام دهید این است که در مورد خود مخاطبان چیزهای بیشتری یاد بگیرید. خواندن مقاله “پرسونای مخاطب” شما را در شناخت مخاطبانتان کمک میکند. خود را جای مشتری قرار دهید و همهچیز را همانگونه که او ممکن است ادراک کند، تجربه کنید. یادتان باشد هرچه بیشتر با مشتری همدلی کنید، احتمال موفقیتتان افزایش مییابد.
نباید محتوای طراحی سایتتان بسیار پیچیده باشد.
هیچگاه از کلمات و عبارات طولانی درجایی که کلمات ساده و کوتاه میتوانند بهخوبی مفهوم را به مخاطب برسانند، استفاده نکنید. مخاطب شما به فرد متوسط است نه یک متخصص کسبوکار شما! شما نباید بهگونهای محتوا بنویسید که اثبات کنید شما یک فرد باهوش هستید! اگر بتوانید بهراحتی و بهطور واضح هدف و پیام خود را به مخاطبین وبسایتتان برسانید، میتوانید خود را باهوش جلوه دهید. پیشنهاد ما استفاده از کلمات ساده و آشنا و رواننویسی است. با این کار، خلاق بودن و هوشمند بودن خود را اثبات میکنید. نباید از الفاظ و کلماتی به کار ببرید که میتواند مخاطب طراحی شما را سردرگم سازد. متن ساده میتواند برای مخاطبین وبسایت جذابتر و موردپسندتر باشد. این جمله را مدنظر خود قرار دهید، زیبایی در سادگی است. هر چه نوشته شما دارای کلمات کمتر و سادهتر باشد، بهتر میتواند عملی شود و بهتر به تحقق بخشیدن هدف سایت کمک میکند.
باید از دیگر منابع کمک بگیرید.
اگر حوصله نداشتید که نوشتن مقالهای را از خشت اول پایهگذاری کنید، میتوانید به مقالههای علمی سایر زبانها روی بیاورید. مثلاً میتوانید مقالات انگلیسی را ترجمه کنید و در سایت خود قرار دهید. ترجمه مقالات انگلیسی و بومیسازی مقالات به زبان فارسی، شما را به منبع اصلی آن مقاله تبدیل میکند. کاربران و موتورهای جستجو از این کار جذاب شما بهشدت استقبال خواهند کرد.
نباید دروغ بگویید.
در نوشتن متنها و تولید محتوای سایت خود، نباید دروغ بگویید! گفتار صادقانه باعث کسب اعتماد مشتری میشود. صادق باشید. ابتدا از مزایای محصولات و خدمات خود بگویید و بعد از معایبش صحبت کنید تا اعتماد مخاطب افزایش پیدا کند.
باید از محتوای بهینهسازی شده استفاده کنید.
بهینهسازی سایت یکی از موضوعات بسیار مهم است که باید به آن توجه کنید. لازم است محتوای شما موردعلاقه موتورهای جستجوگر باشد. به این منظور محتوای سایت خود را بهگونهای انتخاب کنید که سرعت بارگذاری سایت شما را پایین نیاورد. تلاش کنید مدتزمان وبسایت خود را کاهش دهید. بهطور مثال حجم تصاویر استفادهشده در صفحه اصلی وبسایت خود را حتماً کاهش دهید زیرا تأثیر بسزایی دارد.
نباید غلط بنویسید.
در نوشتن مطالب خود نباید غلط بنویسید. اگر نوشتههای شما غلط املایی و یا دستوری داشته باشند از اعتبار میافتد. مخاطب به متنی که به هر صورت غلط نوشتهشده باشد، اعتماد نخواهد کرد. بنابراین لازم است درست و بی غلط بنویسید. هر زمان راجع به کلمهای اطلاعات کافی ندارید از لغتنامهها کمک بگیرید تا املای درست و کاربرد واژگانیاش را یاد بگیرید. دوباره تأکید میکنم نباید غلط بنویسید.
باید محتوای جذاب تولید کنید.
محتوا باید طوری باشد که مخاطبین را وادار به اشتراک و بحث و گفتگو کند. مدام این سؤال را از خود بنویسید: آیا محتوای شما ارزش خواندن دارد یا نه؟ آیا مخاطب برای آمدن بهطرف سایت شما انگیزهای دارد یا وقت کمی برای نوشتن محتوا صرف شده و شاید خواندن تیتر آن برای مخاطب کافی است!؟ به یاد داشته باشید بر روی محتوای تولیدشده خود تمرکز کنید و برای تولید و انتشارش وقت بگذارید. برای این منظور، ازاینپس کمی خلاقیت چاشنی محتوای خود کرده و متنوع بنویسید.
نباید تقلید کنید!
در نوشتن و تولید محتوا، اقتدا نکنید! تقلید از نوشتههای دیگران، شما را فردی خلاق و متفاوت نشان نخواهد داد. محتوای شما باید سبک خاصی متناسب باشخصیت شما یا نام تجاری که برای آن مینویسید، داشته باشد. سبک متفاوت، تمام دارایی شما در فعالیتهای حرفهای شماست. البته همواره باید به دنبال پیشرفت و ترقی باشید؛ مثلاً اگر نویسنده محتوا هستید، پیوسته به دنبال ارتقای مهارتهای نویسندگی خود باشید.
باید بهروز باشید.
همیشه در دنیای وسیع فناوری، بهروز باشید. بیشتر محتواهایی که بر روی سایت منتشر میشوند برای مدتزمان طولانی معتبر هستند. اما توجه کنید در طول زمان مخاطبان شما تغییر پیدا کرده و تجارتتان رشد میکند. برای مثال بهاحتمالزیاد مطالبی که شما در سال گذشته منتشر کردهاید، توسط مخاطبان جدید مطالعه نخواهند شد. بنابراین نیاز است تا محتواهای قدیمی سایت خود را هرچند وقت یکبار بهروزرسانی کنید. البته محتواهایی ارزش بهروزرسانی دارند که مخاطبان ، چه درگذشته و چه هماکنون، از آنها استقبال کنند. بهروزرسانی محتوا روشی عالی برای به دست آوردن ترافیک و بازدیدکننده برای محتوای قدیمی شماست. بااینوجود، شما باید از بهروز بودن اطلاعاتی که منتشر میکنید، مطمئن شوید.
نباید کلیگویی کنید.
در نوشتن از کلیگویی بپرهیزید. یک موضوع اصلی برای متن خود پیدا کنید و در مورد آن بنویسید. هر محتوا، یک هدف. این جمله را فراموش نکنید. هر محتوا، یک هدف. هر بخش از محتوا، هر محتوا، هر مقاله، هر سایت و هر کسبوکار یک هدف اصلی دارد که هدفهای دیگر بهمنزله عنوانهای فرعی آن هستند. هنر، پرداختن به موضوع اصلی است. عادت کنیم بعضی مواقع، حرف نزنیم، ننویسیم و نگوییم. بخشهایی از متن که در راستای هدف اصلی ما نیستند، بهراحتی پاک میشوند.
باید بین موضوع و طول متن تناسب برقرار باشد.
تناسب در همه موارد خوب است. در زندگی، اندام و در نوشتههای وبسایت شما! بین موضوع و طول متن باید تناسب برقرار باشد. بهگونهای که مخاطب با خواندن مطلب، به اهمیت آن پی ببرد. بسیار صحبت کردن در مورد موضوعات فرعی و سریع رد شدن از موضوعات اصلی، یکی از آسیبهای نوشتههای اینترنتی است. اگر درباره موضوع مهمی حرف میزنید، لایههای عمیقتر نوشته خود را در نظر بگیرید و آنها را توضیح دهید. برعکس، اگر موضوع شما زیرمجموعهای از موضوعات اصلی است، مقالهای کوتاه میتواند آن را بهصورت کامل پوشش دهد.
نباید عنوان مطالب شما سرد باشد.
نباید عنوان مطالب شما سرد باشد؛ یعنی نباید عنوانها را بهگونهای انتخاب کنید که مخاطب را از برقراری ارتباط با نوشته عاجز کند. عنوان شما باید جذاب باشد و به مخاطبانتان این امکان را بدهد که موضوع مطلب را تا حدی از روی نامش حدس بزنند، البته نوآوری و خلاقیت در انتخاب عناوین جای خود را دارد. هشتگ گذاری در شبکههای اجتماعی یکی از راههای انتخاب عنوان مناسب است. برای انتخاب عنوان ایدئال، لیستی از بهترین عناوین را مشاهده کنید.
باید ویرایش کنید.
پس از نوشتن مطالب خود آن، حتماً آن را ویرایش کنید. مرور نوشته پس از تمام شدن، آن را یکدست و مرتب میکند. ایدههای خود را روی کاغذ بیاورید و به بهترین شکل ویرایشش کنید. ویرایش نوشته، یکی از کارهای اصلی نویسندگان وبسایت است. نوشته ویرایش نشده، نوشتهای ناقص است. پس، حتماً نوشته خود را ویرایش کنید.
نباید گله و شکایت کنید.
درصورتیکه بابت موضوع خاصی شاکی هستید و یا مطالباتی از جایی دارید ، انتشار درخواست شما در شبکههای اجتماعی ، منطقی نیست. این موضوع را در بستری مانند اینستاگرام جدی بگیرید. به یاد داشته باشید که همین شکایات و بیان نارضایتیهای شما در شبکههای اجتماعی، ممکن است نهایتاً به ضرر شما تمام شود. شکایت و درخواست خود را از طریق مراجع مخصوص در میان بگذارید و آنها را حل کنید. بهعلاوه، در نظر داشته باشید هیچگاه نباید بهصورت مستقیم پستی را در ارتباط با نهاد ، شرکت و یا بخشی رسمی منتشر کنید و در آن به بدگویی بپردازید. فعالیتهای شما در هر کشوری که باشید، تحت کنترل است . بنابراین، مواظب نوشتههای خود باشید.
باید از قالبهای بصری برای تولید محتوا استفاده کنید.
پستهایی که حاوی حداقل یک تصویر هستند ازنظر سئو بهتر عمل میکنند. عکس، ویدئو و اینفوگرافیک به عنوان مکمل محتوای متنی استفاده می شود و تاثیر گذاری محتوا را افزایش می دهد. با قالب های بصری توجه مخاطب را به خود جلب خواهید کرد. از این به بعد، برای هر مطلبی که در سایت منتشر میکنید، حداقل یک عکس مناسب بزنید. اگر خودتان عکس مربوطه را ندارید میتوانید با استفاده از جستجوی عکس گوگل عکسهای مرتبط را جستجو کرده و استفاده کنید. اینفوگرافیک را فراموش نکنید و حتماً تهیه ویدیو را در دستور کار خود قرار دهید
نباید اغراق کنید.
این بیت از شاعر بزرگ ایران، فردوسی است:
که گفتت برو دست رستم ببند نبندد مرا دست چرخ بلند
در این بیت که نمونهای از اغراق است رستم میگوید که فلک قدرت چیره شدن بر او را ندارند و ادعایی غیرمنطقی را بیان میکند. خواندن مفاهیم اغراقآمیز، ذهن بشر را از زندگی روزمره و حوادث عادی بالاتر میبرد. توصیه میکنیم که شاهنامه بخوانید، ولی در حرفها و قولهایتان اغراق نکنید. باور داشته باشید، جایگاه اغراق در شعر است و در نوشته بههیچعنوان جایی ندارد. خوانندگان شما دوست ندارند وقتشان را روی موضوعاتی بگذارند که باورکردنی و صحیح نیستند. مخاطب، اغراق در نوشته را بهخوبی میفهمد و حس میکند او را سرکار گذاشتهاید و از شما دلخور میشود. ازاینپس، میزان اغراق خود را کاهش دهید. قول الکی و فریب خواننده، تیر خلاص کسبوکار شماست. “با خرید این محصول در یک هفته، هشتاد میلیون تومان درآمد خواهید داشت.” از جمله اغراقهای خندهدار دنیای مجازی است. محتوایتان را به صورتی بنویسید که به خوانندگانتان کمک کند و سطح زندگی آنها را افزایش دهد. مطالب را به نحوی بنویسید که خوانندگان را سرگرم کنند و به آنها اطلاعاتی برسانند.
باید همیشه در حال جستجو و تحقیق باشید.
از جستجو و تحقیق خسته نشوید. با تحقیق است که ایدههای جالب به ذهن شما خطور میکند. بهمحض اینکه ایدهای به ذهنتان خطور کرد، شروع به نوشتن راههایی کنید که فکر میکنید در مسیر تولید محتوا به شما کمک میکند. فقط ایدهی کلی خود را ننویسید. هر چیزی که در آن رابطه به ذهنتان میرسد را یادداشت کنید. هرچقدر هم که نپخته یا تعریفنشده باشد، اهمیتی ندارد. هر بار در حال گشتن در سایتها هستید، به دنبال مواردی باشید که در گفتن موضوع موردنظرتان به شما کمک میکند. یکی از راههایی که به شما بسیار کمک میکند، این است که ایدههای خود را روی کاغذ بنویسید. سریع بنویسید تا ایدههایتان را از دست ندهید. نوشتههای خوب را ویرایش شکل میدهد. شما باید هرچه به ذهنتان میآید بنویسید و بعد بیرحمانه ویرایشش کنید. از شما میخواهیم ذهن خود را به روی ایدههای جدید باز بگذارید تا متنوع و متفاوت فکر کنید و اندیشههای خود را روی کاغذ بیاورید.
از شما ممنونیم که در مقاله “بایدها و نبایدهای تولید محتوا” همراه ما بودید. در تولید محتوا و انتشار آن، این بایدها و نبایدها به کمک شما خواهد آمد تا حرفهایتر بنویسید و از این راه، کسبوکار خود را به دیگران بشناسانید.