در این مقاله با اشکال و قالبهای تولید محتوا آشنا خواهید شد. در نوشتههای پیشین درباره این موضوع صحبت میکنیم که تولید محتوا تا چه اندازه مهم است و انتشار و توزیع محتوا چقدر مهمتر.
در این مقاله، یاد میگیرید که چگونه برای انتخاب قالب محتوای سایت خود برنامهریزی کنید. با خواندن این مقاله، متوجه خواهید شد که چه ساختارهایی وجود دارند که برای انتشار مطالب خود میتوانید از آنها استفاده کنید. تنوع در تولید محتوا بسیار اهمیت دارد. فرض کنید مخاطب شما بداند که همواره در سایت شما محتوای متنی قرار دارد. در این صورت، پس از مدتی مشتری از سایت شما خسته شده و به سایتی متمایل میشود که از همه قالبهای محتوایی استفاده میکند. باهم با فرمتهای مختلف تولید محتوا آشنا میشویم.
فرمتهای مختلف تولید محتوا
کتاب الکترونیکی:
کتاب در میان مردم جایگاهی ویژه دارد. میتوان با کمک ابزارهای مختلف نگارش و صفحهآرایی کتاب الکترونیکی را انجام داد. یکی از مزیتهای کتاب الکترونیکی آن است که میتوان درازای آن، از افراد خواست تا ایمیلشان را به شما بدهند یا در خبرنامه عضو شوند.
متن و مقاله:
متنی بنویسید و اطلاعات حرفهای خود را روی کاغذ بیاورید. میتوانید تجربه شخصی خود را بنویسید و یا نکتهای را تشریح کنید که برای کاربر ثمربخش است.
پادکست:
در مقاله «پادکست» مفصل درباره ویژگیها و امتیازات استفاده از پادکست صحبت کردیم. با پادکست میتوان مشتریان و علاقهمندان جدیدی پیدا کرد. ابزارهای تولید پادکست تنوع دارند و به کمک شما میشتابند.
نظرسنجی:
اینیک حقیقت است که مردم برای انجام کارهایشان از یکدیگر کپیبرداری میکنند. نظرسنجی، مخاطب را از تصمیمات و نظرات سایرین آگاه میکند. در تولید نظرسنجی، اصول و قواعد را باید رعایت کرد تا بتوان بر محتوای تولیدشده اعتماد کرد. بهعنوانمثال اگر وبسایت فروش لباس مجلسی دارید یکی از محتواهایی که میتوانید در سایت خود قرار دهید این است: باکیفیتترین برند پوشاک زمستانه از دید خریداران
اینفوگرافیک:
در مقاله «پدیدهای به نام اینفوگرافیک» بااهمیت اینفوگرافیک آشنا شدیم. اگر میخواهید جلوههای بصری و متنی را در کنار هم قرار دهید و توجه مخاطب را به خود جلب کنید؛ پس اینفوگرافیک بسازید.
عکس نوشته:
این قالبِ دلخواهِ خیلی از افراد است. مخصوصاً در فضایی مانند اینستاگرام که مخاطبانش این قالب را دوست دارند و بستری مناسب برای گذاشتن ترکیبی از عکس و نوشته است. عکسی در پسزمینه قرار میدهید و متن یا پیام خود را روی عکس میاندازید و با این روش، عکس نوشته جذاب شما آماده است.
گزارشهای رسمی:
نهادهای معتبر، در خصوص موضوعی ویژه، گزارشهای مفصل و جامعی ارائه میدهند. میتوانید این گزارشها را از نهادها و ارگانها دریافت کنید و در سایت خود قرار دهید.
ارائه:
این قالب را دانشجویان چندین بار در دوران دانشجویی خود تولید کردهاند. ارائه در وبسایت مانند ارائههای دانشگاهی است و زمانی به کار میرود که میخواهید موضوعی را به شکل مختصر و مفید به گوش مخاطب برسانید.
نقلقول از دیگران:
گاهی از رهبران فکری و بزرگان کسبوکار خود، نوشته و نقلقولهایشان را منتشر کنید. این کار به وبسایت شما اعتبار و تنوع محتوایی میبخشد.
پژوهش:
پژوهش، به معنای بررسی یا کاوشی سختکوشانه است. پژوهش، فرایند رسیدن به راهحلهای مطمئن از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر دادههای برنامهریزیشده و نظاممند است. اگر در حوزه کاری شما پژوهشی وجود دارد، آن را در سایت خود قرار دهید.
خبرنامه:
میتوانید قسمتی از سایت خود را به گذاشتن خبرهای مرتبط با دنیای کاری خود اختصاص دهید. دستمایههای خبری، یکی از قالبهای جذاب برای تولید محتواست.
رأیگیری:
میتوانید از بین محصولات، نوشتهها و خدمات سایت خود، رأیگیری کنید و در سایت خود منتشر کنید.
نمودار و جدول:
مزیتی که نمودار و جدول دارد این است که حجم زیادی از اطلاعات را به سریعترین و خلاصهترین شکل ممکن بهصورت یکجا به خواننده منتقل میکند.
ویدئو:
پیشبینیشده است که آینده بازاریابی محتوایی در دستان محتوای ویدئویی است. این قالب محتوا بسیار پرطرفدار است و همیشه خواهان دارد. مثلاً اگر وبسایتی برای فروش پوشاک دارید، میتوانید فیلمی از نحوه دوخت لباسهای مجلسی کودکان قرار دهید. فیلم، مخاطب را سرگرم میکند، به او آموزش میدهد و او را در سایت شما نگه میدارد.
آزمون و مسابقه:
آزمون و مسابقه، هیجان را به سایت شما میآورد. هر از چند گاهی در سایت خود آزمونی قرار دهید یا مسابقهای برگزار کنید و از مشتریان خود بخواهید در این رقابتها شرکت کنند. برای برندگان نیز جایزه و سودی قائل شوید. مشارکت جمعی مشتریان، نتیجه این قالب محتوایی است.
نوشتههای علمی:
تألیف و تولید نوشتههای علمی، بهدقت و تخصص نیاز دارد. اگر همت کنید و این قالب محتوایی را تولید کنید، منبع اصلی کسب اطلاعات علمی است.
بازی و سرگرمی:
مخاطب شما از جنس مردم است. مردم همواره هیجان و سرگرمی را دوست دارد. برگزاری بازیهای آنلاین، مخاطب را جذب میکند و محتوایی متنوع است.
معرفی برنامکها و ابزارها:
معرفی برنامکها (اپلیکیشن ها) و ابزارها، یکی دیگر از موضوعاتی است که با محوریت آن میتوان محتوا تولید کرد. برنامکها و ابزارها باید متناسب باهدف سایت و مخاطبین شما باشد. مثلاً میتوان برنامک ویرایش عکس را معرفی کرده و به توضیح آن بپردازید.
خلاصه کتابهای محبوب:
اگر آمار مطالعه در کشور ما پایین است، شما میتوانید با کمک این قالب محتوایی اعداد و ارقام مطالعه را کمی دستکاری کنید. قشر پرمشغله جامعه، همواره از خلاصه کتابهای محبوب استقبال میکنند. خلاصه کتاب، یکی از جذابترین قالبهای تولید محتواست. علاقهمندان به کتاب، خلاصه کتابها را بهسرعت در میان خود، دستبهدست میکنند.
کارتون و پویانمایی:
به کودک درون افراد اهمیت دهید. بعضی روزها ما دوست داریم جدیترین موضوعات را با هیجانانگیزترین اشکال و تصاویر بیاموزیم. کارتون و پویانمایی بسازید و بهراحتی بین مخاطبین خود محبوبتر شوید.
سؤالات رایج:
در وبسایت خود، قسمتی را به سؤالات رایج و پاسخگویی به آنها قرار دهید. کامل بودن فهرست سؤالات و قانعکننده بودن پاسخها بسیار مهم است. این قالب محتوا سودمند است و مخاطبین زیادی را به دور خود جمع میکند. مثلاً پاسخ به پرسشهای مربوط به نحوه شستوشوی پوشاک پشمی، برای وبسایتی با رسالت فروش پوشاک مناسب است.
وبینار (کنفرانس اینترنتی):
وبینار یا کنفرانس مجازی، یکی از روشهای فوقالعاده جذاب و پویا است که اطلاعات را به مخاطبانی انتقال میدهد که ازلحاظ جغرافیایی در مناطقِ مختلف پراکنده هستند.
راهنمای استفاده از خدمات و محصولات:
یکی از پرطرفدارترین موضوعاتی که میتوانید در سایت خود قرار دهید، راهنمای استفاده از خدمات و محصولات وبسایت است. نوشتن راهنمای خرید محصولات و استفاده از خدمات، یکی از کاربردیترین و پرطرفدارترین انواع محتوا محسوب میشود. مثلاً میتوانید راهنمای خرید محصولات وبسایت خود را از اول بنویسید و در سایت خود قرار دهید.
مصاحبه:
با بزرگان و افراد برتر در حوزه کسبوکارتان مصاحبه کنید و در سایت خود قرار دهید.
نمودار درختی:
کلمات، ایدهها، فعالیتها و اهداف خود را به شکل نمودار درختی بکشید و در وبسایت خود قرار دهید. نمودار درختی به سازماندهی افکار و اهداف شما کمک میکند و درک آن برای بیننده آسان است.
پیشبینی:
اگر متخصص هستید و فقط اگر متخصص هستید، میتوانید درباره موضوعات آینده کسبوکار خود پیشبینی کنید. پیشبینی اتفاقات، همواره برای مخاطب شما جذابیت دارد. لازم است بار دیگر تأکید کنم که برای پیشبینی موضوعات و اوضاع آینده، به آگاهی و تسلط کامل نیاز دارید. مثال: پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۰ افراد تمایل داشته باشند دوربینهای کمحجم و کوچک خریداری کنند.
محتوای کاربر نویس:
خوب است گاهی اوقات، فراخوان تولید مقاله و مسابقه نویسندگی در سایت خود راه بیندازید و از مقالهها و نوشتههایی که توسط کاربران نوشتهشده است در سایت خود قرار دهید. با این کار هم مشارکت و رقابت میان مخاطبان شما ایجاد میشود و هم شما به محتوای موردنیاز خود خواهید رسید.
مقالههای تشریحی:
مقالههای تشریحی یعنی مقالههایی که عنوانشان «چگونه میتوان…» است؛ مانند مقاله «چگونه میتوان در ۲۱ روز، حرفهای عکاسی کرد؟» این مقالهها جنبه آموزشی داشته و ترفندها و دستورالعملها را به مخاطب شما آموزش میدهند.
نامههای الکترونیکی:
گاهی اوقات میتوان موضوعی را در نامه الکترونیکی خود جای دهید و برای کاربرانتان ارسال کنید. بعد از ارسال این نامههاست که مخاطب به سایت شما سر میزند تا از کل موضوع باخبر شود. این نکته را در نظر داشته باشید که محتوای نوشتهشده در نامههای الکترونیکی باید مختصر و جذاب باشد تا مخاطب را به سمت اقدام سوق دهد.
لغتنامه:
گاهی اوقات میتوانید واژههای پرکاربرد حوزه کاری خود را بنویسید و بهعنوان لغتنامه در سایت خود منتشر کنید.
برشی از زندگی:
برشی از زندگیِ یکی از افراد الهامبخش دنیا که با کسبوکار شما مرتبط است را بنویسید. هدف از نگاه انداختن به زندگی این افراد، فعالیتهای آنها در طول روز است. با این محتوا، خواننده متوجه میشود که برای موفقیت در این حوزه لازم است انجام چهکارهایی را در برنامه روزانه خود بگنجاند.
اعلانها و بیانیهها:
گاهی اوقات، میتوان بیانیههای رسمی را در وبسایت گذاشت. هدف از قرار دادن اعلانها و بیانیهها، اطلاعرسانی به مخاطب است.
دورههای آموزشی:
طراحی و برگزاری یک دوره آموزشی معمولاً هزینه زیادی در پی ندارد، اما میتواند اعتماد مشتریان را بهشدت افزایش دهد. دورههای آموزشی ایمیلی، دوره آموزشی صوتی از انواع دورههای آموزشی است. دوره آموزشی دست مشتری را میگیرد و قدمبهقدم او را به سمت خرید سوق میدهد.
فهرست بررسی (چکلیست):
یکی از جذابترین و کاربردیترین قالبهای محتوا، فهرست بررسی (چکلیست) است. با کمک فهرست بررسی، نکات مهم کسبوکارتان را بنویسید، منظمشان کنید و در اختیار بازدیدکنندگان سایت خود قرار دهید.
با خواندن این مقاله، شما با قالبهای تولید محتوا آشنا شدید. ازاینپس از تنوع قالبها برای تولید محتوا استفاده کنید. لطفاً همانطور که همیشه یک لباس را بر تن نمیکنید، همواره با یک قالب تکراری تولید محتوا نکنید.